تفریح‌نکردن، منجربه اختلال در خانواده و افسردگی بانوان می‌شود فریز تخمک، راهی برای حفظ قدرت باروری دختران اعلام آمار مرگ‌ومیر‌های سال ۱۴۰۲ | زنان یا مردان، کدام بیشتر فوت کردند؟ نامه عاشقانه و عارفانه آیت‌الله شهید سیدمصطفی خمینی به همسرش | بازنشر به مناسبت درگذشت بانو معصومه حائری تشریح فعالیت‌های مرکز امور بانوان بنیاد کرامت رضوی کسب طلای تاریخی دختر دونده ایران در قهرمانی آسیا ۹۵ درصد سقط جنین ها در کشور مشروع است مادران بخوانند| نوشیدنی‌های مفید برای میان وعده کودکان نیاز به فضاهایی برای شادی دختران و سپری‌کردن اوقات فراغت آنان داریم تمدن‌ها با کاهش جمعیت از بین می‌روند مواد غذایی موثر در بهبود علائم «یائسگی» بسته‌شدن لوله‌های رحمی و خطر ناباروری در زنان «فاطمه»، اسم رمز صبوری در غزه + فیلم دستگیری و انهدام باندهای قاچاق دختران تاب‌آوری زنانه، قدرت مادرانه ملی‌پوش مشهدی از شانس خود برای رسیدن به المپیک پاریس می‌گوید آموزش زیست عفیفانه به مربیان در دستور کار معاونت زنان است ۹۰ درصد طراحان طلا در خراسان‌رضوی بانوان هستند
سرخط خبرها
نکات مهم خانه تکانی برای خانه‌دار‌ها و شاغل‌ها

نکات مهم خانه تکانی برای خانه‌دار‌ها و شاغل‌ها

  • کد خبر: ۲۱۵۱۳۷
  • ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۶
یکی از رسوم ایرانیان در آستانه سال جدید، تمیز کردن خانه از هر گونه آلودگی است. این کار به ظاهر سخت و دشوار بیشتر برای شاغل‌ها یک چالش است.

به گزارش شهرآرانیوز، این روز‌ها که کمتر کسی به صورت تمام وقت در خانه است و کار نظافت باید تدریجی انجام شود، هیچ چیز بهتر از یک روش خوب و برنامه‌ریزی شده به کمک ما نمی‌آید. روند داشتن خانه‌ای تمیز، بدون نگرانی و تشویش با رعایت این نکات مهم در خانه‌تکانی، به انجام می‌رسد:

برای یک خانه تکانی دقیق و اصولی داشتن یک برنامه اولین اقدام است. کاهش زمان تمیز کردن به نصف با یک برنامه شروع می‌شود. یعنی هر بار خانه را به همان ترتیب تمیز کنید. کار کردن در یک اتاق در یک زمان و شروع و پایان دادن به همان نقطه در یک اتاق به طوری که شما زمان را تلف نکنید.

تمیز کردن خانه را با مشارکت اعضای خانواده انجام دهید. چرا که این عید تنها عید شما نیست. در هر هفته زمان خاصی را برای نظافت اختصاص داده و کار‌ها را با فرزندان و همسر خود تقسیم کنید. این کار نه تنها باری از دوش شما بر می‌دارد، بلکه عادات خوبی به فرزندانتان می‌آموزد.

اگر یک کار مثلا غبارگیری، جاروبرقی، تمیز کردن و ... را انتخاب کرده اید، به جای تمیز کردن آشپزخانه، حمام و سپس اتاق خواب، همان کار را در هر اتاق در خانه انجام دهید. انجام این کار به این شکل، از اینکه احساس کنید در یک چرخه تمیز کردن بی پایان گرفتار شده اید، جلوگیری می‌کند.

ترفند‌های مهم خانه تکانی

برای از بین بردن لکه مداد رنگی روی دیوارها، کمی خمیر دندان روی آن بزنید و با مسواک کشیدن لکه را پاک کنید.

اگر دیوار و سرامیک لک دارد و به هیچ عنوان از بین نمی‌رود، کمی سرکه به آن بزنید، با این کار از بین خواهد رفت.

دیواری که دارای کاغذ دیواری است را با کمک آب و پودر لباسشویی تمیز کنید.

برای تمیز کردن استیل‌های آشپزخانه از سرکه استفاده کنید.

برای تمیز کردن گاز استیل می‌توانید از جوش شیرین و آب داغ استفاده کنید گاز را بسیار براق خواهد کرد. برای از بین بردن جرم گاز سرکه را اسپری کنید، سپس با پودر ماشین و اسکاچ بشویید و در آخر دستمال نمناک بزنید. برای خشک کردن بهتر است برای جلوگیری از لکه افتادن، از پارچه کتان استفاده کنید.

نظافت لزوما معادل با کار سخت نیست، یک موسیقی خوب یا یک برنامه رادیویی خوب و مفید می‌تواند شما را با اشتیاق بیشتری به تحرک وادارد. برای خود انگیزه‌هایی پیدا کنید و به خود قول دهید که اگر کار‌های روزانه را مطابق برنامه انجام دادید، به خود جایزه‌ای خواهید داد.

توجه به سلامت لازمه خانه تکانی

فرشید وفا، مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اگر خانه تکانی درست و اصولی نباشد، باعث بروز مشکلاتی چون کمر درد، گردن درد، مسمومیت تنفسی و حساسیت پوستی می‌شود، لازم است برای یک خانه تکانی اصولی از قبل برای آن برنامه ریزی کرد.

وی ادامه داد: نداشتن برنامه و عجله‌ای انجام دادن این کار باعث بروز عوارض جبران ناپذیری می‌شود، رعایت نکات ایمنی از عوارض این موضوع کم می‌کند‍. در زمان خانه‌تکانی و هنگام جابه‌جا کردن وسایل، تنها اسباب و اثاثیه‌ای را بلند کنید که وزن مناسبی دارند و برای اجسام سنگین از دیگران کمک بگیرید. قبل از بلند کردن یک جسم سنگین، دقیقا مشخص کنید که می‌خواهید آن را کجا بگذارید و هنگام حمل جسم، آن را نزدیک به بدنتان بلند کنید. از بلند کردن جسم سنگین و چرخیدن به طور هم‌زمان خودداری کنید و وقتی می‌خواهید جسم سنگینی را روی زمین بگذارید به جای خم کردن کمر، زانوهایتان را خم کنید.

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص مواد شوینده نیز نکاتی را متذکر شد و افزود: در مرحله اول باید از مواد شوینده استاندارد و دارای مجوز استفاده شود، پیش از استفاده حتما دستورالعمل آن خوانده شود و هنگام استفاده، ماسک و دستکش فراموش نشود، پایه اکثر مواد شوینده کلر بوده و این مواد از خود گاز سمی کلر آزاد می‌کنند، این گاز با مخاط بینی و دستگاه تنفسی واکنش انجام می‌دهد و باعث خوردگی و تحریک دستگاه تنفسی شده و در موارد حاد باعث ایجاد مسمومیت، سرفه مکرر، حساسیت پوستی و سوختگی پوست می‌شود.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.